
Acht jaar later, in september 2010 meldde minister Crevits dat de "herbouw van de Steenbruggebrug is opgenomen in de indicatieve meerjarenplanning". Daarnaast gaf de minister de indruk dat in dit dossier zelfs een afweging gebeurt. Een "lage beweegbare brug" behoort daarbij tot de mogelijkheden, naast een vaste of halfhoge beweegbare variant. Een keuze was wel nog steeds niet gemaakt.
Met de naderende onderbreking van de brug, stelde Groen!-volksvertegenwoordiger Bart Caron nogmaals een parlementaire vraag over dit onderwerp. Het antwoord blijkt onthutsend mager.
1. "De vervanging van de brug te Steenbrugge is in de huidige, door Waterwegen en Zeekanaal NV gehanteerde indicatieve meerjarenplanning, voorzien na 2014." Voor de goede verstaander: dit is dus niet meer in de huidige legislatuur.
2. "Een definitieve keuze over het type brug is op heden nog niet gemaakt, dit in afwachting van de verdere besluitvorming betreffende de rol die het kanaal Gent-Brugge dient te vervullen."
Hét argument om vandaag niets te moeten doen: de minister wacht op de beslissing over de verbreding van het Schipdonkkanaal. In dat geval zou een groot deel van de binnenvaart niet langer via het kanaal Gent-Brugge passeren en kan een nieuwe draaibrug volstaan.
Wie de discussie rond het Schipdonkkanaal volgt en het beperkte politieke draagvlak kent, weet dat er dan nog vele jaren op een oplossing kan gewacht worden. De verbreding van het Schipdonkkanaal vergt trouwens een gigantische investering die vandaag nog nergens voorzien is.
Wie dagelijks de brug van Steenbrugge moet passeren, heeft geen boodschap aan Seine-Schelde-West. De hinder is vooral piekgebonden, maar daarom niet minder reëel. Vlaams volksvertegenwoordiger Bart Caron: "Groen! verbaast zich over zoveel politiek geduld en berusting. De knelpunten aan de brug zijn duidelijk. De oplossing is dat eveneens. Een nieuwe brug is dringend nodig. Gedaan met de hinder van passerende scheepvaart voor het autoverkeer, de bussen en de fietsers. Een vaste brug of een halfhoge, beweegbare variant zijn hier de enige opties."
Guido Maertens, gemeenteraadslid Groen! Brugge, vult aan: "De bouw van een halfhoge, beweegbare brug is een realistische oplossing. Kijk naar de Boudewijnbrug aan de Komvest. Het gros van de huidige binnenscheepvaart en alle recreanten kunnen daar probleemloos onder door. Voor fietsers zijn de hellingen van zo'n brug vlotter haalbaar. Voor hoger geladen binnenvaart kan op rustige momenten het brugdek geopend worden."
Ook Groen! Oostkamp roept minister en streekgenote Hilde Crevits op om ook ten aanzien van de waterwegen oog te hebben voor de belangen van haar eigen regio. Geert Vercruyce: "De brug van Steenbrugge staat een vlotte afwikkeling van de mobiliteit in het zuiden van Brugge in de weg. Een halfhoge brug kan hier veel problemen oplossen. Het ontwerp zelf kost minstens twee jaar. Er moet dus dringend werk van gemaakt worden, wil men dit in 2014 realiseren. De minister moet hier haar verantwoordelijkheid opnemen. Act now!"
Guido Maertens, gemeenteraadslid Brugge Geert Vercruyce, gemeenteraadslid Oostkamp Bart Caron, Vlaams Volksvertegenwoordiger
Zie ook: reportage Focus tv
Reacties
Aanmelden via
Facebook Twitter