Groen Oostkamp laat zich niet onbetuigd tijdens de stationsactie op 12 december ‘14

12 December 2014

Groen Oostkamp laat zich niet onbetuigd tijdens de stationsactie op 12 december ‘14

In 50 kleinere stations in Vlaanderen en Brussel voert Groen actie voor meer en betere treinen. "Pendelaar, scholier of gewoon een bezoekje met de trein", met de nieuwe dienstregeling wordt het moeilijker door het dalende aanbod. Enkele grote lijnen gaan er op vooruit maar in de kleinere stations wordt het allemaal moeilijker. Dat is ook in Oostkamp het geval. Groen Oostkamp voerde daarom actie op 12 december. Het aanbod neemt af, vooral in de kleinere stations. Vroege en late treinen verdwijnen, op regionale lijnen worden treinen geschrapt en de prijzen stijgen maar dienstverlening gaat er op achteruit. Bovendien plant de regering Michel bijkomende besparing van 2,1 miljard euro. "Groen wil een halt aan de besparingen en opnieuw investeren in infrastructuur en comfortabele treinen." Sinds de laatste dienstregelingswijziging van 1998, is het aantal reizigers toegenomen met 70%. Maar de investeringen volgen het stijgend aantal gebruikers niet. "Groen wil de investeringen in infrastructuur en treinen versterken door de fiscale ondersteuning van bedrijfswagens, die jaarlijks 4 miljard euro kost, afbouwen. Pendelaars verdienen een stipte, vlotte en comfortabele treinrit."

Voor Oostkamp wordt het aanbod aan piekuurtreinen systematisch afgebouwd bij iedere aanpassing van de dienstregeling. Vanaf 14 december sneuvelen dan ook de laatste P-treinen naar Brussel. Concreet betekent dit voor de pendelaar dat hij 's morgens 20 minuten vroeger moet vertrekken en 's avonds 20 à 50 min later thuiskomt. De enige optie die hem rest is de "boemel" naar en van Gent. Enige troost is dat de overstaptijd van zowat 5 minuten op 10 minuten gebracht werd. In plaats van een fikse ochtendsprint van spoor 2 naar spoor 12 in Gent wordt het nu snelwandelen ? voor zover de trein geen vertraging heeft.

Dat het openbaar vervoer ook een deel van het fileprobleem kan oplossen hebben we gisteren 11 december gezien. Daarom heeft iedereen ook recht op een degelijk openbaar vervoer en dient de afbouw van de NMBS een halt toegeroepen te worden. Het kan inderdaad ook anders door te investeren in modern en performant rollend materieel en spoorweginfrastructuur.