10 mei 2021

Autodelen als gezin van 5

Raadslid Carol Cartigny aan het woord over hun keuze als gezin 

Waarom de keuze?

We kozen sowieso al veel voor de fiets, onze gezinswagen stond toch vaak thuis en dus veel stil. We hadden al één en ander gelezen over autodelen en  twijfelden of we wel nog een nieuwe auto gingen kopen. Via autodelen.net volgde ik een infosessie en zo kreeg ik meer zicht niet enkel op de mogelijkheden in het Brugse maar ook op het financiële plaatje. Ik rekende zelf uit wat onze gezinswagen ons kostte: zonder aankoopkosten, gewoon de kosten op  jaarlijkse basis (brandstof, verzekering, onderhoud, tax)

Ik kwam op een bedrag van 3.311€. In mijn ogen stond dat gelijk aan jaarlijks een e-bike kopen, wat ik toen al wilde. Niet dat we dat zouden doen natuurlijk, maar het geeft wel een beeld van wat je met dat bedrag kan doen.

We wilden het op zijn minst proberen. Toen onze wagen in panne viel en de kosten vrij hoog waren, hebben we de knoop doorgehakt. We hadden al vrienden die aangaven te willen autodelen en ik wist ook dat Coopstroom deelwagens ging voorzien in Oostkamp. Als je uitrekent hoeveel uur je auto stil staat, dan besef je dat dat 'ding' toch wel een grote hap uit je budget neemt zonder te gebruiken. Autodelen zorgt voor een optimaal gebruik van een wagen en dus ook de kost ervoor.

Daarnaast is ook wel belangrijk dat we vrij centraal wonen. Bijna pal in het centrum waar je de bus kan nemen, op max. 10 minuten fietsen van het station in Oostkamp en max. 20 minuten van het station in Brugge waar je alle richtingen uit kan. En op 1 km van de standplaats van de Coopstroom-wagens. De belangrijkste verplaatsingen van en naar ons werk zijn haalbaar met de fiets en ik heb een treinabonnement van het werk. Ook die factoren zijn uiteraard belangrijk om rekening mee te houden.

We verkochten onze auto en kochten twee aandelen van 250€ bij Coopstroom. Na de coronaperiode wil ik ook Dégage in Oostkamp actief krijgen. Verschillende mensen gaven bij een infosessie autodelen georganiseerd door Groen Oostkamp aan daar interesse voor te hebben.

En die arme kinderen dan?!

Die schrokken eerst wel even: 'géén auto?'. We stelden hen gerust dat we nog altijd wel met de auto gingen rijden als dat nodig is, maar dat we, zoals we al deden, zo veel mogelijk met de fiets doen. 

Het zijn ook geen 'kleine kinderen' meer. Dat maakt een verschil. De oudste twee zaten al in het middelbaar en fietsten sowieso naar school in Brugge. Vanuit Oostkamp (centrum) geen onoverkomelijk probleem, want Brugse scholen liggen op max. 8 à 10 km. Een regenbroek kenden ze ook al lang genoeg, die heb je mee in je fietszak of boekentas... Omdat we nu niet meer in een auto investeren, is er meer budget voor  degelijke fietsen en sloten. Want dat moet je wel hebben natuurlijk.

De oudste maakt regelmatig gebruik van een go-pass om met vrienden andere oorden te verkennen en momenteel al af en toe eens naar de Ugent te sporen. En als iemand ergens moet gebracht worden of platte band heeft, dan reserveren we een auto.

 

Hoe loopt het?

In het begin voelden we ons wel een beetje proefkonijn. De kinderziektes van een nieuw systeem hebben we wel ondervonden, maar we gaven telkens constructief feedback. Enkel zo kan een coöperatieve verbeteren en evolueren. En die kinderziektes worden ook aangepakt.

Het reserveren loopt vlot. Ook last-minute kunnen we altijd een auto nemen. Dat komt deels ook wel omdat er wellicht nog niet heel veel particuliere gebruikers zijn. 

Wij nemen momenteel een abonnement van 95€. Je krijgt er meer 'credits' voor dan bij de losse bundels. Laat ons zeggen dat we ongeveer om de 2 weken eens een auto reserveren.

Dat is vaak de An, een Kangoo met twee zitplaatsen en mooie laadruimte. We combineren dan een rit naar het containerpark met grotere boodschappen en drankvoorraad voor een maand als bier en frisdrank en sap in flessen. 

De Zoë (Renault) reserveren we voor een verdere rit, naar een winkel of naar iemand naar waar we met het openbaar vervoer te lang onderweg zouden zijn. Deze bolt sneller en heeft een groter bereik. 

De Eva (Nissan Evalia) hebben we nog niet zo vaak gereserveerd omdat we nu eenmaal door de coronaperiode minder mensen ontmoeten. Deze heeft 7 plaatsen. Eén keer gebruikten we deze wagen om een groepje klasgenoten van en naar een activiteit van de school te brengen. Maar in normale omstandigheden zou daarmee bv. een ritje naar een optreden met vijf vrienden kunnen of oma en opa meenemen naar een familiefeest bijvoorbeeld.

En zo hebben wij dus een 'wagenpark' met 3 verschillende type wagens die we gebruiken volgens gelegenheid. 

Op reis kan je daar natuurlijk niet mee gaan. En met de trein naar het buitenland met vijf is toch nog behoorlijk duur. Vorige zomer huurden we een 'camionette' bij een particuliere verhuurder in Beernem. Op die manier konden alle bagage en enkele fietsen mee. 

Financieel zitten we nu iets over de helft van het bedrag dat we aan onze eigen wagen besteedden. Maar, we moeten de lockdown in de Coronacrisis mee in acht nemen. Ons sociaal leven is danig beperkt. Wellicht zouden we wel iets meer een wagen reserveren. Ik gok dat we op 2/3 van de kost zouden komen. Dus voor ons wel voordeliger én je moet niet naar de keuring, niet kijken voor onderhoud en je auto niet poetsen (tenzij je die natuurlijk zelf sterk bevuilde, dan doe je dat wel!).

Anderzijds is het wel een beetje de knop omdraaien voor wie gewoon is om de wagen voor de deur te hebben.  Je gaat niet zo vaak impulsief ergens naar toe rijden.  Je moet je ook wat organiseren. Wij denken altijd als we een wagen reserveren: 'nog iets dat we ondertussen kunnen doen en combineren?'. En uiteraard moet je goed de tijd inschatten, want er kan een gebruiker na je gereserveerd hebben. Gelukkig kan je wel gemakkelijk het gebruik verlengen als de wagen niet gereserveerd is.

We kunnen ook als koppel elk in de app een wagen reserveren en gebruiken en dit op één account. Want de wagen openen en sluiten doe je ook met de app!

We zijn alvast tevreden over onze beslissing en willen ook andere mensen informeren en, wie weet, overtuigen om de keuze te maken. Heb je vragen of wil je meer weten? Laat het me weten!

👉[email protected] of hieronder als reactie👇

Reacties

Vennligst sjekk din e-post og klikk på lenken for å bekrefte din nye e-postadresse.
Cookies op groen.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren